MEDİGOOGLE ANASAYFA
Tüm ACİL YAKLAŞIMLAR
Tüm ZEHİRLENMELER ACİLLERİ
ANTİFRİZ ZEHİRLENMESİNDE ACİL YAKLAŞIM
Antifiriz (Etilen glikol) içilmesi, zehirlenmesi, toksisitesi, acil yaklaşım


Antifriz (Etilen glikol) kg başına 1.5 gr alınması bile letal olabilen, daha az dozda bile letal olduğu bildirilmiş bir kimyasaldır. Renksiz, kokusuz, tatlı ve suda çözünür. Nerelerde kullanılır ?

  • Barsaktan çabuk emildiğinden mide yıkama ancak ilk dakikalar için anlamlıdır.
  • Antifrizin antidotu "Etanol"dur. Etanol nasıl temin edilir?
  • 72 saat takip gerekir. Hasta ayakta yürüyerek gelip, sonradan komaya girebilir. Çünkü metabolitleri de toksiktir.
  • Metabolik asidoz gelişebilir. Ölümler genellikle bu yüzden olur. Na Bikarbonat infüzyonu önerilir.
  • Hipokalsemi de gelişebilir. Kalsiyum infüzyonu yapılır.
  • Midesinde yanma hissedebilir. 1 amp Ulcran IM yap.
  • İlk 12 saatte SSS depresyonu gelişebilir. Kısa sürede açılmaz. Uzun süre takiplerde arada %5 dextroz ve NaCl vermeyi aklınızda bulunsun.
  • 12-24 saatte kardiyopulmoner belirtiler olabilir. Semptoma yönelik tedavi yap.
  • 24-72 saatte nefrotoksik belirtiler görülebilir. Nedeni etilen glikolün metabolitlerinden oksalatdır. Bikarbonatlı diyaliz yapılır. Hasta size geldiğinde komada değilse bile yoğun bakım ve diyaliz olanakları olan bir merkeze sevkedip orada izlenmesi uygundur.

    Yaklaşımımızın hiç bir bilimsel dayanağı yoktur. Tümüyle pratiğe yönelik ve deneyimsel bir yaklaşımdır. Hastanızı kendiniz değerlendirerek ona uygun tercihlerde bulununuz.
    Daha iyi paylaşım için
    Eleştir/Hata Bildir | Yasal Uyarı | Bu Siteye Yardım Et / Destekle

    Bu bilgiler kaynaklarından alınmış, özetlenmiş, modifiye edilmiş ve kaynaklardan bağımsız olarak pratik deneyimlerle önerilerde bulunulmuştur.



    Kaynaklar:
    1.Linden CH, Lovejoy FH. Poisoning and drug overdosage. In: Fauci A, Braunwald E, Isselbacher K, Wilson J, Martin J (eds). Harrison's Principles of Internal Medicine. 14th ed., New York: The McGraw- Hill Companies, 1998:2534-35.
    2. Robertson WO. Common poisoning. In: Wyngaarden JB, Smith LH, Bennett JC (eds). Cecil Textbook of Medicine. 19th ed., Philadelphia: W. B. Saunders Company, 1992:113.
    3. Kaiser N, Reiger I, Foidl E, Berek K, Baumgartl P. Ethyleneglicol intoxication in a dipsomaniac patient. Nephrol Dial Transplant 1997; 12:1753-54.
    4. Nogue S, Mas A, Pares A, Bertran A, Nadal P, Marques JM. Ethyleneglycol poisoning in a diabetic patient: diagnostic problems. Med Clin (Bare) 1986;86:65-6.
    5. Eiben E, Mydlik M, Jurkovic I. Proceedings: Ethyleneglycol poisoning. Electroencephalogr Clin Neurophysiol. 1975;39:545.
    6. TC Sağlık Bakanlığı 114 Zehir Danışma Merkezi

    Başa Dön